söndag 19 juli 2015

Farsan och instanser

 tiden går
ett helt år har gått sen jag skrev sist
mycket kom ivägen
för min intention att skriva blogg
om föräldrar och ålderdom

dessutom massa krångel med bloggen
men som jag nu fått hjälp med att lösa

naturligtvis har jag fullt upp
med gamla och sjuka föräldrar

och naturligtvis kommer jag att fortsätta stödja dem 
och vara dem tillhands 
in till deras sista steg här i livet

om dom svårigheterna vi kommer möta på vägen 
och också om glädje stunderna
 gör jag nu ett nytt försök att berätta om
och kanske är det mer en bilder blogg
än en berättar blogg

Farsan har i stort sett aldrig bott själv
Jag förstår nu att han har aldrig varit bra på att vara ensam
Om det inte varit kvinnorna som flyttat in hos han
så har det varit vänner han har låtit komma och stanna
Farsan har alltid haft dörren öppen och ett generöst hjärta
 Efter att far skilde sig från den 30 år yngre kvinnan 
och sålde huset utanför Sthlm
flyttade han hem till sin äldsta dotter 
Där bodde han i flera år
Det blev successivt en ohållbar situation
vi ordnade då en lägenhet i ett servicehem
och där har farsan bott i ett och ett halv år


För två månader sedan blev far akut dålig
och han fick snabbt en plats på ett korttidsboende
Jag packade hans läderbag med det nödvändigaste


Hantel, kläder, tuggummi, after eight, radio mm.


Jag dokumenterar oss genom spegeln


Farsan är skojfrisk så gott det går


Klockan som farsan har runt armen
är finurlig för den talar
han trycker bara in en knapp på sidan
och en kvinnoröst säger tiden
ungefär som fröken Ur
Jag frågar honom ofta om tiden
kanske mest för att sysselsätta honom 


Här är en bild på mamma från 40-50 -talet
Farsan berättade att hon var så het
att hon aldrig behövde slå på spisen
Hon behövde bara gå in i köket 
och vattnet började koka
"Din mamma dödade alligatorn och stekte den
fyra minuter senare blev du till"  sa han


Korttidsboendet är en enplansbyggnad
och det är nära ut till trädgården 
Det enda jag kan tycka han saknar är en hund
som Hannibal och Märta, bulldoggarna far hade


 Här arbetar personal dygnet runt
 den hjälpen har varit nödvändig
och det har gjort far gott
att flytta tillbaka till egen lght kommer inte att funka
Så nu väntar far på en permanent plats till ett äldreboende

fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. Kära Syster, tack för fina bilder å dokumentation av våra gamla sköna föräldrars förändrade tillvaro i ålderdomen <3
    See you soon <3

    SvaraRadera
  2. Jätte fint berättat med bra bilder till!!

    SvaraRadera
  3. Så vackert att följa dig här <3

    SvaraRadera