tisdag 1 juli 2014

En dag med far


Farsan tycker det är trist att bo på servicehem
det är den tysta ensamtiden som tär mest, säger han
Ibland är han bra deppig och ligger under filten när jag kommer över


Pappa tappade gradvis synen på äldre dar
och är sedan flera år tillbaka helt blind


Det är ett faktum
att far är helt beroende av sina barn och äldreomsorgen
 Att acceptera verkligheten som den är 
är ett dagligt jobb eller kanske kamp

Pappa tycker det är besvärligt att gå hemifrån
och när jag föreslår en promenad protesterar han oftast
och berättar samma story varje gång
om sin egen far och dennes långa vandringar
så jag tänker att det ligger mer bakom farsans agg mot promenader
 än bara hans egen lathet


När far ber mig att ta bort hans disk 
 då påminner jag honom om att han är förvisso blind
men inte lam
Vi kan bli väldigt oense om saken
Trots att jag erbjuder min hjälp på vägen in till köket
så har han åsikter om min strävan att han ska göra saker själv
Han vill inte förstå varför han ska ta in disken när jag ändå går den vägen 


 Sushi är en favorit
Då sitter han som en liten
 fågelunge med sin sked
och väntar att den ska fyllas på av de olika läkerheterna


Idag hade far en tid till tandläkaren
På Arvika tand och implantat mottagning


 pappa berättade efteråt med en ton av intryck, för mig
att det inte behövt någon bedövning och att 
maskinerna nästan var ljudlösa 
och att han behandlats med laser 
Ja, han var mycket imponerad 
 inte minst av det vänliga bemötandet av 
tandläkare och sköterskor

Ja det var några rader 
om en dag med far
Farsan är 82 bast
och farfar blev 98
Så jag kommer allt
 hinna skriva ännu några bloggar


2 kommentarer: