tisdag 13 maj 2014

vad hände mors rosa basker ?


Idag tänker jag
 att det är en perfekt dag för mor att lägga sin röst till valet till Europaparlamentet.
Jag ringer och förvarnar henne om äventyret.
Trots att jag har egen nyckel att ta mig in hos mor med
så är hon snabb att möta mig i hallen.
Hon har alltid något att förtälja.

Idag var mor upprörd.
Ja, fly förbannad på hemservicen som tvättar var fjortonde dag.
 Hennes vackert rosa basker i ull hade krymt i tvätten.

Men här är en tant med många baskrar i bagaget
så det blev den röda baskern idag

Mor är ofta irriterad på "tanterna" som hon kallar dem för,
dem som kommer och hjälper henne dagligen.
Hon tycker att dem kan gå till arbetsförmedlingen och söka sig ett riktigt jobb istället för att komma och störa henne, hon har inget jobb att erbjuda dem.


Mor tycker att hon klarar sig själv
och skulle det vara något så har hon ju sina barn, tänker hon 

När jag senast böt lakanen åt mor så fann jag 
en hel del saker både i örngotten, i påslakanets fotända och under sängen 
saker som definitivt inte hör hemma i en säng.
Därför tror jag att baskern hamnade i tvättkorgen av misstag.
Hon hade förmodligen gömt den mellan lakanen.

Ja mor är bra på att gömma saker nu för tiden.


Ibland berättar jag om upptäckterna för henne
 och försöker kolla upp hur hon har tänkt, men
hon tittar alltid några sekunder på mig lika frågande varje gång
varpå hon brister ut i gapflabb
och kan inte förstå vem som gjort de galenskaperna jag påstår skett.

Ja, morsan e' bra på att skratta åt galenskaper 



Efter ett evigt letande efter hennes id kort
som hon hade lagt på ett "säkert" ställe
så gav vi oss iväg mot biblioteket för att förtidsrösta

På vägen dit berättade jag allt jag vet om de olika partierna

Jag förstår mig inte på det här längre, sa hon,
men nu vet jag vet vem jag ska välja.


2 kommentarer:

  1. Vilken bra dag du gjorde, så bra att få komma ut i samhället en sväng och även få göra sin röst hörd ända ut i Europa, passar väl bra att baskern är röd ;)
    Lo

    SvaraRadera