tisdag 4 april 2017

Siv Berner


Kontrasten i ett långt liv är väl som ofta total
som kontrasten mellan ung vacker kvinna
med hela livet framför sig
till åldrad och dement
med nästan hela livet bakom sig 


Jag läser från Wikipedia
att ordet demens kan härledas till 1700-talets Frankrike
med betydelsen " galen" eller "vansinnig"
1977 kom ordet senildement
in i svenska språket


Ordet senil kommer från latin
 och syftar på ålderdomssvaghet
Senil demens betraktades länge som en oundviklig följd av åldrandet men numera vet man att demens beror på hjärnskador som kan ha orsakats av hundratals olika sjukdomstillstånd


Jag fick skickat till mig genom posten denna vinter
ett brev av mors ungdomskärlek
Lennart Kindberg men som kallas för Kimpan
Det var som så att morsan polade med honom i unga dagar
Senare träffade hon Thor, farsan alltså
Relationen med Kimpan fortsatte men dock bara som vänner
Jag minns bara Kimpan till namn som en vän till familjen
och att farsan och han hade telefonkontakt under årens lopp


Men då pappa inte gärna pratar i telefon längre
för att det blivit för svårt
så har jag och Kimpan istället börjat samtala telefonledes

I brevet jag får från Kimpan låg svartvita fotografier på mor
som han hade tagit och även framkallat
Han berättade att de ofta var på medborgarhuset i Trollbäcken/ Sthlm
Medborgarhuset byggdes under 40-talet
som rymmde både brandstation (borgarbrandkåren) och biograf
och att Siv var drivande där i revy gänget och hon älskade att stå på scen
Hon sjöng också både bra och gärna
Morsan har alltid varit förtjust i det teatraliska
och det är hon än idag


Kimpan berättar att de passade på att umgås när Thor jobbade
Farsan jobbade sent om kvällarna på tidningen Se på Bonniers
Och att dem då läste teaterstycken för varandra
drack te
och övade på repliker


Här är en bild från kåken de bodde i i Trollbäcken
 och Silva som hänger ut genom fönstret
hon är Thor och Sivs förstfödda
I bakgrunden syns Thor med en cigg i käften


Den här dagen har jag tagit med Siv
till Bergs Klätt
ett vackert naturreservat strax utanför Arvika
Jag ville visa henne vårens första blåsippor


Mor är så enormt tacksam och glad att hon fortfarande får vara med i livet


När vi kom fram till det här berget var mor rätt mör
och för mamma blev det lite för brant ner till stenen hon sitter på
så när vi väl satt där och mumsade på vårat medhavda fika
insåg jag att mor inte skulle klara att ta sig tillbaka upp över bergssluttningen
och att jag skulle vara för klen för att både stödja och dra henne upp
tackolov var det flera som var ute på strövtåg denna dag
tack till Er två vackra kvinnor som kom till undsättning


en underbar vårdag med blå himmel, hallonfestis
och många skrattanfall



Mor uttrycker det hon upplever med stor intensitet
Att bli gammal är som att vara liten på nytt
och varje sten blir som ett äventyr att ta sig förbi


Barn kan fråga och dra upp samma saker om och om igen
Ja, och då förklarar vi tålmodigt och lyssnar på den lilla
när den gamla upprepar sig och frågar om och om igen
då är det istället ganska irriterande
Barn och gamla har många fina egenskaper gemensamt
dem är mästare att befinna sig i nuet
barn börjar livet med blöja
gamla slutar livet med blöja


Kimpan berättar vidare att förälskelsen till Siv
faktiskt var ganska jobbig
han blev ju som femte hjulet under vagnen
1954 gjorde han lumpen som fallskärmshoppare
och genom det avbrottet fick han distans 
och kunde bryta förälskelsen


Tack Kimpan för de svartvita bilderna som gav fin kontrast till dem i färg

Tack mor att du har gett mig livet

Tack till Dig som läst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar