måndag 19 augusti 2013

RIK.nu


När livet rullar på och funkar...

(när de vuxna barnen gör vettiga val
när barnbarnen är friska
när brorsan mår bra
när vännerna känns närvarande
 när jag är mottaglig)

...och om det dessutom finns lite pengar på kontot, då är det lätt att vara glad och tacksam
 
idag känner jag en enorm tacksamhet.. 
till det vackra vädret och att jag orkar vara med i livet på livets villkor..
känner mig målmedveten fast utan egentliga mål...känner mig rik av nuet




 här är en av figurerna som kom till mig genom solen när Adrian, min son, dött
nu har figuren fått gladare färg
och tre ledord


Igår var jag hemma hos mina vänner Nina & Tim
de hade ordnat en dag som de kallade Våran levande trädgård
den handlade om deras vackert grönskande trädgård
prunkande av blommor, örter och grönsaker
 den handlade också om våran inre trädgård
Tim talade om stöd
stöd som vi kan behöva genom livet
som också kan se så olika ut under resans gång
och Nina serverade delikata raw food - bakelser till kaffet.
gå in och kika på deras hemsida ! www.frifors.com

stöd för mig just nu får jag från devisen som de tre ledorden:
tanke, beslut, handling
det är i de små stegen i vardagen, som jag tar hjälp av dem
det kan handla om att komma upp ur sängen och hoppa i paltorna
eller att ringa det där "jobbiga" telefonsamtalet
eller att äntligen köpa batterier till ficklampan så jag har lyse på cykeln
Ja,som att komma sig för vissa saker för att få ett bra liv

En nattmössa kan också tjäna som ett stöd
jag vet, för jag stickade mig en sådan för några år sedan
 i skrivandets stund inser jag att den har jag slutat (behöva) sova med
det är fint att se förändringar som har skett
och tilliten till livet kan växa när förändringarna sker varsamt

jomenvisst!
när livet funkar...
då är det lätt att vara glad och tacksam

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar