lördag 13 juli 2013

en röst från nu och en bild från då


Jag har alltid haft ett behov av att återspegla känslor i bilder
 
mitt inre bild liv är som i ständig rörelse

ibland hjälper bilderna mig att tillåta känslorna
 
idag är jag tacksam för alla mina känslor

och förståelsen för min egen känslighet

även känslor som jag märker att jag helst stänger av
 
woman-Power blev bildens titel (sent 70-tal)
 

inspirationen till den här bilden kom från det fantastiska som
  att känna ett embryo växa inuti kroppen till ett foster
 känslan är en blandning mellan lycka och vettskrämd fasa

jag var en sjuhelsikes fruktbar fröbärare

men alltid stressad och orolig för att bli med barn
jag var gravid exakt vartannat år under en 18-årsperiod

trots pessarer, p-piller spiraler, kondomer
 en period försökte jag med narturlig födelsekontroll som går ut på att man håller koll på säkra dagar där man för en ägglossningskalender och håller koll på sekretets karaktär, hmmm!
från trådigt genomskinligt till tjockflytande grumligt ?
det var inte gjort i en handvändning att tyda mellan pekfingret och tummen minns jag
långt senare när jag var typ 40 bast bestämde jag mig (för nått jag aldrig har ångrat) sterilisering
 
bilden är gjord med tyg och tråd
långt innan några barns ankomst
min första abort var smärtsam och då talar jag inte om fysisk smärta


att inte kunna fullfölja en graviditet kan ju ha många orsaker
kroppen kanske säger ifrån
kanske livets omständigheter för övrigt spelar roll

droger och alkohol
like trouble in the house
var länge mina livsvillkor
och dem spelade en mäktig och överlägsen roll

när jag var riktigt riktigt ung (läs dum)
så ljög jag en gång
till grabben som var min största ungdomskärlek
jag ljög som en förevändning för att göra slut
att jag var med barn
ibland tänker jag att den lögnen gav mig sån dålig karma
och att det gav mig dem kommande oavsiktliga graviditeterna

kvinnobestyren har varit min egen prövosamma kamp och skam
men nu är det slut med det
och jag tänker inte skämmas längre

nu när jag har blivit en äldre kvinna
 kanske lite mer vis

 har jag utvecklat nya utmaningar till min agenda
en av dem är mitt dagliga beslut....

...ATT LEVA DROGFRITT
 
 


2 kommentarer: