fredag 17 maj 2013

pick & pack

  
 Prylar, grejer, gammalt skit, minnen, eventuellt bra att ha grejer
vart kommer allt ifrån?
kanske är det en fråga många av oss ställer sig lite då och då 
förråd som svämmar över
köksskåp som aldrig riktigt verkar räcka till
och  garderoben där flera plagg slåss om en och samma galge
kläder som kanske inte använts på flera år
visst finns det förpliktande orsaker varför vi samlar och spar
en stor barnaskara kan vara en sån anledning
barn som växer ur, barn som växer i och årstiderna som växlar däremellan
från stövlar till flippflopp
eller skidor med alla dess udda stavar
 eller cyklar och de tusen cykeldelarna därtill, leksaker och skalperade dockor
  pinaler, pryttlar och mackapärer och minnen inte minst
ekonomi och miljö är ju också en orsak
återanvändning och åter användning  
att slänga grejer är ibland nödvändigt
det finns något som heter hemmablind, det är när man har låst sig
inför en viss föreställning och inte klarar se med andra ögon
det kan betyda att nu är det tamejsjutton dags att slänga
som kanske en gammal soffa?
 
NUMERA när jag bara har mig själv att tänka på
har jag blivit bra på att rensa undan
kanske överdrivet bra ibland
nästan som en expert på den yttre inventeringen
för när jag mår piss
då grips jag ofta av släng-mani
det beteendet kickar liksom igång som ett försvar i mig
jag försöker go with the flow när det sker
och istället uppskatta rensningen
men snart har jag inte så mycket kvar att rensa bort
 
KÄNSLOR är något som också är lätt att samla på sig
och även där kan det vara till gagn att rensa undan lite
jag har förmånen att skriva i tolv-stegs-programmet
och jag står inför att börja på steg fyra
som är en faktisk och känslomässig inventering
 
kanske kan jag ta hjälp av min egen expertis från den yttre inventeringen
för att jobba mig igenom den innre inventeringen
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar