söndag 11 november 2018

Grattis på fars dag!



Jag längtar ofta efter pappa
iallafall den kreativa och kärleksfulla pappa jag minns
visst, han finns ju här


men fast jag besöker honom ofta
är det inte längre riktigt så
det är precis NU hela tiden
och ett flytande samtal är inte möjligt
pappa går mer och mer in i sin egen bubbla
kanske är det nödvändigt för att stå ut
med sitt eget förfall
det gör ont i mig att se hur fars kropp och vilja bryts ned


idag bestämde vi (jag)
att det var dags för ett gardin byte
kanske låter lite torrt
och till och med lite onödigt
då farsan ju är blind
men vad ska en hitta på
små utflykter är guld värda
så mot tvättstugan vi for
hej och hå
pappa höll ett stadigt grepp om gardinerna
men tyckte det gick lite väl fort i svängen i korridoren
lilla känsliga pappa
 det var skönt att sitta i värmen av tvättstugan


när jag ber pappa om att posera framför kameran
 kan jag se en glimt av livsglädje i honom
för att då handlar det om konst


 pappa är källan till mitt liv
säg far, minns du alla fina år?


jag vill hylla och hedra far idag på fars dag
jag vet att tiden bara blir mindre och mindre
och varje stund är betydelsefull


dags att vila
 kroppen orkar inte särskilt mycket 


idag blev far sliten efter mitt besök
tror jag det
byta gardiner, posera och snygga till sig
kostar på


snyggt ny ansad i både skägg och hår ber jag far om
uppmärksamhet för dagens sista bild 
med en kraftansträngning försöker han 
titta mot mitt håll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar